دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آبان 1402 - 20:30

راهنمای خرید بهترین تابلو برق | بدون دانستن این نکات خرید نکنید

راهنمای خرید بهترین تابلو برق | بدون دانستن این نکات خرید نکنید
تابلو‌های برق یکی از بخش‌‌های کاربردی سیستم‌های برق‌رسانی هستند که بسیاری از تجهیزات کنترل سیستم توزیع را درون خود جای‌داده‌اند. تابلو برق در انواع مختلفی تولید می‌شود و شما باید بسته به فضای مدنظر و کاربرد بهترین نوع آن را انتخاب کنید.
کد خبر : 875296

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، تابلو‌های برق یکی از بخش‌‌های کاربردی سیستم‌های برق‌رسانی هستند که بسیاری از تجهیزات کنترل سیستم توزیع را درون خود جای‌داده‌اند. تابلو برق در انواع مختلفی تولید می‌شود و شما باید بسته به فضای مدنظر و کاربرد بهترین نوع آن را انتخاب کنید. در این مقاله به معرفی تابلو‌های برق و انواع آن‌ها می‌پردازیم تا شما اطلاعات کاملی برای خرید این محصولات به‌دست آورید.

تابلو برق چیست؟

تابلو برق یکی از ابزارآلات سیستم برق‌رسانی بوده که بسیاری از تجهیزات کنترلی توزیع برق ساختمان درون آن جای می‌گیرد. کاربرد این تجهیزات بسیار گسترده بوده و می‌توان اذعان کرد که تابلو‌های برق در تمامی ساختمان‌ها، اداره‌‌ها، کارخانه‌ها و... مورداستفاده قرار می‌گیرند. تابلو‌های برق در واقع محفظه‌هایی هستند که تجهیزاتی همچون انواع کابل برق، فیوز‌ها، ابزارهای کنترلی، کنتاکتور، کلید برق، ترانس و... را درون خود جای‌داده‌اند.

استفاده از این محفظه‌ها در دو زمینه زیر بیشتر حائز اهمیت است:

  • امنیت
  • حفاظت از تجهیزات بیرونی سیستم‌های توزیع برق در برابر عوامل طبیعی

بسیاری از تجهیزات قرار داده شده در تابلوهای برق بسیار حیاتی و مهم هستند؛ برای مثال فیوزها از جمله وسایلی به‌شمار می‌آیند که نباید در دید عموم قرار بگیرند؛ زیرا در صورت قطع و وصل کردن اشتباهی آن‌ها ممکن است ضررهای جبران‌ناپذیری به افراد وارد شود؛ بنابراین با استفاده از تابلو برق می‌توانیم این تجهیزات مهم را از دسترس افراد سودجو خارج کنیم.

از طرف دیگر بسیار مهم است که بتوانیم تجهیزات حیاتی از جمله کنتاکتور‌ها، فیوزها، ترانس‌ها و... را از عوامل طبیعی مانند بادوباران دور نگه‌ داریم؛ استفاده از تابلو‌های برق این امکان را برای حفاظت از تجهیزات سیستم توزیع برق فراهم کرده است.

این محفظه‌ها در انواع بسیار مختلفی تولید می‌شوند؛ هر کدام از انواع آن‌ها از نظر ظاهر، ظرفیت، جای‌گیری تجهیزات مختلف، محل نصب و... با یکدیگر تفاوت دارند. در بخش بعدی مقاله به معرفی انواع تابلو‌های برق و کاربردهای آن‌ها می‌پردازیم.

راهنمای خرید بهترین تابلو برق | بدون دانستن این نکات خرید نکنید

انواع تابلو برق کدام‌اند؟

برای پاسخ به سؤال بالا ابتدا باید به سؤال دیگری پاسخ دهیم؛ انواع تابلو‌های برق را از کدام منظر مورد بررسی قرار می‌دهید؟ در ابتدای این بخش به معرفی انواع تابلوهای برق از نظر محل نصب خواهیم پرداخت؛ سپس به سراغ انواع آن‌ها از نظر سطح ولتاژ خواهیم رفت. در انتها نیز به شرح انواع تابلو‌های برق از نظر ساختار می‌پردازیم که این مورد از رایج‌ترین انواع دسته‌بندی این محفظه‌ها در صنعت توزیع برق ساختمان‌ها به شمار می‌آید.

انواع تابلو‌های برق از نظر محل نصب

تابلو‌های برق از نظر محل نصب به دو دستة فضای باز یا بیرونی و فضای بسته یا داخلی تقسیم‌بندی می‌شوند.

تابلو‌های برق فضای باز (بیرونی)

همان‌طور که از نام این تابلو‌ها پیدا است، محفظه‌های نگهداری تجهیزات در فضای باز قرار می‌گیرند. از آن جایی که این تابلو‌ها در فضای بیرون نصب شده‌اند باید در برابر عواملی محیطی همچون بادوباران مقاومت کافی را داشته باشند؛ به همین دلیل بوده که از ورق‌های فلزی با قطر ۲ میلی‌متر در تولید آن‌ها استفاده می‌شود. برای تولید یا خرید تابلو برق فضای باز به نکات زیر توجه کنید:

  • قفل مناسبی برای این محفظه انتخاب کنید.
  • از رنگ‌های ضدزنگ برای رنگ‌آمیزی آن‌ها استفاده کنید.
  • محل قراردادن آن باید حداقل ۲۰ سانتی‌متر از سطح زمین فاصله داشته باشد.

همواره به‌خاطر داشته باشید که باید تمامی درز‌های محفظه به‌غیر از درب جلو را آب‌بندی کنید.

تابلو‌های برق‌ فضای بسته (داخلی)

تابلو‌های برق فضای بسته بیشتر در محیط‌های سرپوشیده مورداستفاده قرار می‌گیرند. این محفظه‌ها نقش بسیار مهمی در راستا حفاظت از تجهیزات سیستم برق در برابر عوامل محیطی و افراد سودجو دارند. این تابلو‌ها در دو نوع ایستاده و دیواری تولید می‌شوند و در فرایند ساخت آن‌ها از ورق‌های فلزی با قطر به ترتیب 1.25 و 2 میلی‌متر استفاده شده است.

راهنمای خرید بهترین تابلو برق | بدون دانستن این نکات خرید نکنید

انواع تابلو‌های برق از نظر سطح ولتاژ

انواع تابلو‌های برق از نظر سطح ولتاژ را می‌توان به دو نوع فشارضعیف و فشار متوسط تقسیم‌بندی کرد.

تابلو‌های برق فشارضعیف

تابلو برق فشارضعیف از جمله رایج‌ترین تابلو‌ها در ساختمان‌ها و اماکن کوچک است که کیفیت و کارایی تجهیزات سیستم برق ساختمان را به‌خوبی حفظ می‌کند. سطح ولتاژ جاری در این محفظه‌ها کمتر از ۱۰۰۰ ولت بوده و دارای قیمتی مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی هستند.

تابلو‌های برق فشار متوسط

در این نوع از تابلو‌ها ولتاژی برابر با ۱ تا ۳۶ کیلوولت در جریان است. این تابلو‌ها به شکل چندسلولی مونتاژ شده و تجهیزات مختلفی از جمله کلیدهای قدرت، ترانسفورماتورهای جریان و... را درون خود جای می‌دهند. این نوع از تابلو‌های برق خود در انواع سنتی، کشویی و کمپلکت تولید می‌شوند.

انواع تابلو‌ها از نظر ساختار

تابلوهای برق از نظر ساختار به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

تابلو برق طرح ریتال

تابلوهای برق طرح ریتال از جمله تابلوهای پرکاربرد صنعت برق هستند که در انواع دیواری و ایستاده تولید می‌شوند. این تابلو‌ها عموماً دارای سه کلید هستند و خروجی‌های محفظه در طرفین آن‌ها قرار دارند. در فرایند تولید تابلو‌های ریتال از ورق‌های فلزی به ضخامت 1.5 تا 2 میلی‌متر استفاده می‌شود. شینه‌کاری آن‌ها بیشتر در قسمت پشتی انجام شده و در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند.

تابلو پلی کربنات

تابلو پلی کربنات یکی از رقیب‌های تابلوهای برق بوده که بهترین عملکرد را در محیط‌های اسیدی از خود نشان می‌دهد. این تابلو از الیاف کربن و رزین‌های ترموپلاستیک ساخته شده و قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد. لازم به ذکر بوده که اگر این محفظه در معرض نور آفتاب قرار بگیرد، دچار شکنندگی و کاهش مقاومت بدنه خواهد شد؛ بنابراین بهتر است از آن در محیط‌های بسته استفاده شود.

دو مورد بالا از رایج‌ترین و مشهورترین انواع تابلوهای برق از نظر ساختار بودند؛ از دیگر انواع این تابلو‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • FIX
  • RACK
  • SWING
  • WHTHDRA ABLE (کشویی)
  • POWER CENTER (مرکز قدرت)
  • WALL MOUNTING (دیواری)

بهتر است قبل سفارش تابلو برق خود با متخصصین مجرب مشورت کنید.

خرید تابلو برق

تابلو‌های برق در واقع محفظه‌هایی هستند که از تجهیزات کنترلی و حیاتی سیستم‌های توزیع برق ساختمان محافظت می‌کنند. از رایج‌ترین و نام‌آشناترین آن‌ها می‌توان به تابلو پلی کربنات و تابلو برق طرح ریتال اشاره کرد. اگر در انتخاب نوع تابلو خود دچار تردید هستید، می‌توانید با تیم مجرب مجموعه تابلو پاد ارتباط بگیرید و بعد از دریافت مشاوره تخصصی، نسبت به خرید تابلو موردنظر خود اقدام کنید. مجموعه تابلو پاد ۰ تا ۱۰۰ تولید تابلو برق‌های موردنظر شما از مرحله طراحی تا تولید را به‌شکلی تخصصی انجام خواهد داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته